Automatgearkasse

Hvorfor skal olien i en automatgearkasse skiftes?

Et meget vigtigt element i funktionen af din gearkasse, er olien. Olien både smører gearkassen og sørger via tryk for at automatgearkassen kan skifte gear. Tager din bil mange omdrejninger inden den skifter, kan der være flere årsager, en af dem kan være dårlig olie.

Mange værksteder inkl. de autoriserede er af den overbevisning, at olien ikke behøver at blive skiftet, fordi det er et lukket system, og olierne i dag er så gode.  Gearkassen arbejder lige så meget og hårdt som din motor gør. Bliver olien overophedet brænder den af – på professionelt sprog sagt oxiderer den. Dvs. at olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber) og danner slam. Dette medfører nedbrud i din gearkasse, da olie nu ikke kan smøre korrekt og pga. at slammet sætter sig i gearkassens filter og ventilhus og derved blokere for gennemstrømningen af olien og funktionen for ventilerne.

En anden fordel ved olieskift er også, at du kan se om, der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske fanges i opløbet, i stedet for det først opdages når gearkassen er nedbrudt.

Vi anbefaler at din gearkasse bliver skyllet for hver 60.000 km, dog ved hård drift (campingvogn,trailer). For hver 30.000 km.

Problemer med olien i en automatgearkasse:

Hvis der ved et skyl med 12 liter stadig viser sig virkelig tyk, sort olie, kan det være forsaget af gammel dårlig olie. Når nyt og gammel olie bliver blandet kan det være nødvendigt at skylle med mere olie, for at gennemskylle gearkassen. Dette gøres, ved at lade maskinen fortsætte sin gennem skylning til den viser ren olie på indikatoren. Det kan dog være helt op imod 20 liter olie, der skal passeres igennem, før den er helt ren. Men står du med en bil, du gerne vil beholde i længere tid, er det værd at ofre penge på.